Over

Firma Raat

Firma Raat is de onderneming die ik (Frank Raterink) heb opgezet in 2021. Al langere tijd had ik de wens een eigen onderneming te starten, maar wist niet goed waarin. Het moest iets zijn waar ik écht goed in ben én waar ik veel plezier uit haal. Dat is waar je je beste zelf kan zijn!

Het werd duidelijk toen het vak Professional Organizer op mijn pad kwam. Structuur aanbrengen en dingen organiseren dat is écht iets waar ik mijn ziel en zaligheid in kwijt kan. Het spreek voor zich, dat ik meteen de opleiding tot Professional Organizer bij de NBPO heb gevolgd.

Professional Organizer

Een Professional Organizer is een expert in het aanbrengen van rust, ruimte en overzicht. Iemand die een klant praktisch begeleid in het maken van keuzes over spullen, documenten en tijd door de inzet van haar/zijn expertise. Vanwege mijn 9 jaar expertise als webdeveloper en 6 jaar als happiness officer (combinatie HR, IT-support, OR, facility) ben ik mij gaan specialiseren in het organiseren op digitale vlak. Bijvoorbeeld door structuur te geven aan digitale informatie. Ook mijn uitgebreide kennis over digitale tools is hierin goed inzetbaar.

De naam Firma Raat

In Raat is het begin verwerkt van mijn achternaam, Raterink. En ook, een honingraat is een behoorlijk goed georganiseerd en fascinerend systeem. Daarnaast, wanneer het met een d wordt geschreven, treft het de essentie van mijn onderneming: raad geven.

Aangesloten bij de NBPO

Firma Raat is aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers. Daarmee heb ik verklaard dat ik zal werken volgens de door hen opgestelde beroepscode.

Daarin staat onder andere dat ik:

  • professioneel, zorgvuldig en discreet te werk ga
  • het intellectuele eigendomsrecht van anderen respecteer
  • me zal blijven ontwikkelen in het vak

Frank

Mijn grootste eigenaardigheid is dat ik altijd aan het uitzoeken ben hoe iets werkt. Hoe werkt dat mechaniekje eigenlijk? Waarom reageer ik zo op die persoon? Van technologie tot sociale relaties. Ik ben een nieuwsgierig en ontdekkend mens. Dit maakt, dat ik vaak met pragmatische stappen, de dingen die niet werken steeds een klein beetje verbeter. Of soms gewoon heel veel!

Mijn expertise

  • Tech savvy én versta de mensentaal
  • Mindfulness
  • Pragmatisch denker
  • Webdevelopment
  • Digitale productiviteitstools
  • Empatisch en sociaal
  • Handig en goed ruimtelijk inzicht
  • Fotografie

Happiness Officer

Ik werk parttime als happiness officer bij Q42. Daar werk in inmiddels 15 jaar. Deze functie heb ik 6 jaar geleden zelf gecreëerd. Waar ik voorheen als webdeveloper voor mensen werkte die ik nooit zag (de “eindgebruiker”), werk ik nu voor mijn directe collega’s. Ik geef structuur aan veel zaken. Een “ontzorger” hoor ik wel eens. Ik vind het heel dankbaar werk.

Wat doe ik dan concreet als happiness officer? Een kleine greep:

  • Ik zit in de OR
  • Onboardingsproces zo ingericht dat nieuwe collega’s in een fijn warm bad landen.
  • Ik heb een nieuws-tool gebouwd, dat elke ochtend een nieuwsbericht stuurt in Slack, zodat iedereen weet wat er speelt in het bedrijf. Deze tool haalt automatisch uit allerlei bronnen informatie. Ook collega’s kunnen zelf nieuws insturen.
  • Zorg dat ’the last mile’ vanaf het station naar ons kantoor in Den Haag soepel verloopt, dmv deelfietsen met slimme sloten. Dat deden we al toen MAAS nog niet hip was.
  • Zorg voor een overzichtelijk intranet-wat-we-geen-intranet-noemen. We gebruiken Notion om veel bedrijfsinformatie gemakkelijk tot onze beschikking te hebben.
  • Maak 3D ontwerpen voor meubels, zodat die door meubelmakers gemaakt kunnen worden. Zo heeft onder andere Fiction Factory een fantastische hardware kast gemaakt. Hier kunnen collega’s terecht voor al hun kabels, adapters en altijd opgeladen test-devices.